dimecres, 4 de juny del 2008

Bilionari

Només havia aplicat les magnituds de milions pensant precisament en termes geològics (vegeu l'entrada anterior). No obstant ahir vaig fer canviar –al mercat negre, per tal d’evitar el tipus de canvi oficial que apliquen els bancs, fixat artificialment pel banc central de Zimbabwe i més onerós-. Al cap d’una estona em vaig trobar amb 22.500 milions de dòlars a la butxaca. En una generosa dosi de noranta “xecs” per valor de dos-cents cinquanta milions de dòlars cadascun, i amb data de caducitat a finals d’aquest any.

En aquest punt em cal aclarir que el valor al canvi era de 30 dòlars americans, uns 19,5 euros.

Avui, un dinar més aviat discret, pollastre a la planxa amb verdures i patates, m’ha costat cinc bilions de dòlars. Bilions dels americans, amb nou zeros (5.000.000.000). Encara m'hi estic acostumant, en qualsevol cas no deixa de sorprendre'm la rapidesa amb la qual es pot recuperar la gimnàstica que suposa el càlcul mental ràpid. En aquest cas, però, donada la proliferació de bitllets de quantitats diverses però de forma i colors semblants, resulta essencial concentrar-se en el numero de zeros. Recordant els logaritmes...

Tot plegat seria divertit si no fos tan dramàtic, pel desastre que suposa per a qualsevol persona que no estigui en possessió de divises fortes. Que és el cas de la gran majoria de la població...