diumenge, 6 d’abril del 2008

Canvi d'hora

Ahir Namíbia adoptava l'horari d'hivern, em sembla que una setmana més tard que la part d'Europa on és la ciutat que vaig néixer ho fes amb l'horari d'estiu. I per tant, després d'una setmana amb el mateix horari que a Barcelona o París, ens ha tocat endarrerir els rellotges. Dissabte quan me'n vaig anar a dormir vaig fer-ho. Ahir una companya de l'oficina, nigeriana, m'havia convidat a dinar a casa seva amb altra gent de l'oficina, entre ells la jefa. Havíem quedat que em passaria a buscar a quarts de dues -viu relativament a prop, però aquí la mínima distància és llarga, i encara no estic motoritzat-. A les dotze i vint em sonava el telèfon: "Sóc aquí fora, t'espero". Estava convençut que no s'havia adonat del canvi, però no em sentia amb prou confiança com per a dir-li directament. Li faig: "d'acord, dona'm cinc minuts i arribo". En van ser deu, i per a justificar l'espera li dic: "em sap greu, però em pensava que havíem quedat a quarts de dues". I em diu: "però és que SÓN dos quarts de dues, només que he arribat cinc minuts abans"...

Després li va tocar trucar a tots els convidats i convidades per a assegurar-se que tothom tingués la bona hora... En tot cas això em va donar l'oportunitat de tenir una conversa tranquila amb ella, una nigeriana que fa temps que roda pel món.

En qualsevol cas aquesta pràctica de canviar d'horari amb els equinoccis és cada cop més controvertida, donat que no està clar que serveixi realment per a estalviar energia. Sembla però que l'increment d'hores de sol té efectes que indueixen a la gent a tenir més activitats d'oci i de consum, amb la qual cosa sembla ser que l'impacte econòmic és cert. A destacar que Namíbia és, segons veig a la wikipedia, l'únic país de l'Àfrica subsahariana que fa servir el canvi d'horari per a aprofitar millor la llum del dia. I en tot el continent només li fan costat Tunísia i Egipte, que suposo que el deuen fer al revés per trobar-se a l'hemisferi nord.

I és que vaig arribar aquí i anàvem una hora per davant de l'Europa continental. Després, durant una setmana, teníem la mateixa hora. I ara anem una hora per darrera. Potser que ho deixem aquí, no?