dissabte, 27 de desembre del 2008

Nadal a Barcelona

Un cop més aterro a Barcelona per Nadal, com un “almendro” que sóc des de fa temps. En aquesta ciutat meva que cada cop m’és més estranya, on em sento cada cop més estranger. Descobreixo les fotos del googlemaps, que em permetran fer-hi passejades virtuals quan em vingui de gust. Tanmateix està clar que no hi ha res que es pugui comparar amb una passejada de veritat. Una passejada que he anat fent per la geografia física d’una ciutat que s’ha transformat molt en els darrers anys.

Ho he anat veient des de la distància. Des de lluny vaig veure com la meva Barceloneta es convertia definitivament en escenari per a l’especulació més brutal, en aquesta darrera etapa de la bombolla immobiliària que ara tot just peta. Tornar a una Barcelona vista des de casa dels meus pares també m’ha fet reveure el meu Poblenou de la infància, on les xemeneies han quedat reduïdes a un record decoratiu i domesticat, on els edificis de Diagonal Mar s’enfilen ben amunt i on amb prou feines queden carrers tancats, aquí on no vam poder arribar al mar sense llargues excursions fins que no vaig fer els divuit anys.

I amb la geografia física canvia la humana. El Poblenou s’omple d’hotels, arriben els turistes a la Rambla, i amb ells els estrangers que no són turistes sinó que venen per a fer-se un present i un futur i omplen la vella però renovada línia 4 del metro de colors que quan jo era petit eren molt exòtics i que van esdevenint, a poc a poc, senzillament normals.

Aquí és on descanso, mentre unes amigues meves de fora descobreixen la ciutat de la postal que en va fer en Woody Allen i es queden meravellades. Tot allò que a elles les fascina a mi em fa sentir fora de lloc i em fa adonar que em faig gran i que cada cop sóc més lluny de la ciutat que em va veure néixer. Ironies de la vida del rodamón.

Mentre recordo amics i amigues que tindran un Nadal ben diferent, particularment alguns africans, em donaré alguns gustos, com ara jugar una bona partida de parxís en un bar. Per molts anys.

16 comentaris:

Peskuezo de Eskuerzo ha dit...

Això sí que és un gust. La sort és que no jugares al Risk amb els tafurs semi-professionals que tens a la vora.

flaperval ha dit...

discrepo, querido Fray. lástima no jugar un risk...

y trenka, a mi me pasa lo contrario. estando fuera encuentro que quizás el que ha cambiado más sea yo que la propia ciudad, y que mis cambios han ido por un camino y la ciudad por otro. sin embargo, cada vez que bajo el encuentro es menos violento y más humano, quedando claro que la ciudad al final es la gente que la habita.

Trenkapins ha dit...

Toni, en el meu cas el que està clar és que jo també he canviat molt darrerament, fins al punt que cada cop em sento més estrany a la ciutat que em va veure néixer i on, fins ara, he viscut la major part de la meva vida. Això ho expresso en aquesta entrada.

Però també expresso les meves impressions de canvis profunds que ha fet la ciutat, i en el cas del Poblenou ja no parlo de l'any 2004 sinó ben bé del Poblenou de la meva infància, que jo he vist en la seva profunditat els darrers cops que he tornat a Barcelona, i que no veia tant clarament la darrera època que vaig viure a la ciutat.

En qualsevol espero sincerament que la ciutat continuï canviant, de la mateixa manera que espero continuar canviant jo mateix. I sí, la ciutat és al cap i a la fi la gent que hi viu, i aquesta també canvia. Però, per sort, per a mi Barcelona encara és el lloc de la major part de la gent més important de la meva vida. I espero que ho sigui per molts anys.

Colomet ha dit...

No et posis transcendent, nen, que el combat (més que partida) de parxís va estar divertit a base de collons, només li va faltar un putu sis!!!!!!

flaperval ha dit...

afirmo
es más, corroboro

Trenkapins ha dit...

Colomet, us recordo a vos i al sr. Flaperval que ni tu ni ell vau guanyar, va guanyar en Dani, i a ambdos us faltà una mica més que "un putu sis"...

Colomet ha dit...

eeehh, a lu que me venia a referir era als tres sisos que va estar a punt de treure el Sr. Rodríguez Ruiz quan ja estava a les portes del cel...

Trenkapins ha dit...

D'acord. Ara ho veig clar.
Doncs sí, només va faltar un sis, tot i que hi hauria hagut molta pol·lèmica, que si a dintre de casa que si a fora de casa...

flaperval ha dit...

por no hablar del rebote...

vaya chollo!

IMPUGNO LA PARTIDA!!!

t, un mal perdedor

Colomet ha dit...

arriba a sortir aquell sis i encara avui ens en estaríem rient del Sr. Rodríguez Ruiz...de totes maneres, llegiu: "Si el jugador repetix torn tres vegades consecutives, és a dir, trau tres vegades un "6", l'última fitxa moguda serà retirada a casa a excepció de si l'última fitxa moguda es troba en el corredor d'arribada a la seua meta", o sigui que si l'hagués tret òbviament l'haguéssim foragitat del joc per riure, però hagués tingut dret a impugnar la partida davant del Comitè de Competició de la Federació Poblenovina de Parxís, òrgan competent en la matèria. Això sí, el rebot no està permès, de manera que haguéssim pogut recórrer la impugnació del Sr. Rodríguez en base a una nova impugnació. Un merder, vaja.

Trenkapins ha dit...

Un moment, un moment... Quines són les teves fonts? Les normes de Vinaròs?

Colomet ha dit...

Efectivament, les Normes de Vinaròs (Vinaros Rules), instituides l'any 1873 en el decurs d'una reunió conjunta dels comitès executius del PET (Parchis European Tournament) i el ROT (Roundtable Of Tablegames). L'ordre del dia de la reunió incloïa un punt en què s'havia de debatre la fusió d'ambdues institucions en la LLUFA (League of Licit Universal FungAmes). El cas és que van acabar fent-se una paelleta a Ca la Cagallana, i se van acalentar en lo vi i no van arribar a cap acord, però si més no van unificar les normes, i d'aquí les Normes de Vinaròs.

Trenkapins ha dit...

Doncs devia ser a causa dels efluvis vinícoles que no van fer el que haurien hagut de fer, que ens hauria estalviat la polèmica: informar-ne convenientment els COLLONS (Comités Organitzadors de Lligues Locals Obertes amb Normes Standard) i el CUL (Comité Unificat de la Lliga). Massa arròs, massa paella, massa vi i massa poca feina!

Colomet ha dit...

Potser tens raó. A mi em consta que per culpa dels efluvis etílics, en lloc d'informar als COLLONS i al CUL (com tocava, vaja), van fer avinent els acords de l'unificació de normes a la FIGA (Federació Internacional de Gossos d'Atura) i a la SIGALA (Societat Internacional de Gitanos Alacantins i Llemosins Agnòstics). La FIGA es va obrir a negociar, i amb grans esforços la SIGALA va unir-se a la FIGA, però no hi ha documents d'aquella reunió

Trenkapins ha dit...

Potser millor que una aital reunió no estigui documentada. O potser sí, aneu a saber. Que cadascú es diverteixi com vulgui...

Colomet ha dit...

Em consta que la FIGA i la SIGALA van acostar tant les seves posicions que van acabar feliçment unides. D'altra banda, finalment es va saber que la LLUFA i el PET havien sorgit del CUL.