divendres, 29 d’agost del 2008

Globalització i turisme a París

L'estiu es va acabant, i per al sector turístic arriba l'hora de fer balanç. França continua essent el destí líder al món, amb 75 milions de visitants rebuts l'any 2005, segons dades de l'Organització Mundial del Turisme, agència especialitzada de Nacions Unides amb seu a... Madrid. El mateix any Espanya ocupava el segon lloc, amb gairebé 60 milions de visitants, i els EUA el tercer, amb una mica més de 41. És de suposar que els tres llocs de la capçalera s'hauran mantingut.

L'altre dia, però, diversos noticiaris francesos parlaven de les dades sobre la procedència d'aquests turistes, destacaven el fet que es nota una baixada sensible dels més "tradicionals": els nordamericans i els japonesos, sens dubte afectats per la relativa debilitat del dòlar americà. Per contra, es nota un augment important de turistes procedents de països emergents: la Xina, Brasil, Rússia, Índia... Si els jocs olímpics de Beijing han servit per a ensenyar al món el progrés de la Xina, un país que fa trenta anys es comptava com a pobríssim i que avui és la fàbrica del món i està expandint ràpidament la seva classe mitjana, aquesta estadística sobre el turisme ens diu molt sobre la realitat del món d'avui. Ens parla de països empobrits durant molt de temps que estan reclamant el seu lloc en un ascens formidable. Països que, per la dimensió que tenen, estan canviant el món, i ho fan molt de pressa. De moment, però, Europa només se sap mirar el melic. Malauradament.